De essentie van slaap

Een korte nacht van 5 tot 6 uurtjes, dat moet toch kunnen? Deze gedachte zal vast geregeld door jouw hoofd spelen. Een korte nacht wordt al snel een 2e korte nacht, en voor je het weet sluipt het in jouw ritme. Want dat komt jou vast prima uit, want je hebt zoveel verplichtingen… werk, sociale contacten, sportschool, familiebezoeken.. noem ze maar op… Maar ben je wel op de hoogte van de mogelijke gevolgen van een chronisch slaaptekort? Het is weer zo’n dag dat je je weer sloom en futloos voelt. Je bent niet vooruit te branden, de energie is zoek. Welke gevolgen brengt dit met zich mee?

Drang naar meer KCAL en snelle koolhydraten

Doordat je minder slaapt, heeft je lichaam dus logischerwijs minder energie bijgetankt in de nachtrust. Dit energietekort wil het lichaam compenseren, dat resulteert in een grotere behoefte aan kcal. Dit ga je merken aan vreetbuien, verhoogde drang naar kcal, meer suikerbehoefte om uit de energiedip te komen. Door een snelle koolhydraat (suiker) stijgt de bloedsuikerspiegel, waardoor je snelle energie ontvangt. Deze energie houd je relatief kort bij je, waardoor er snel een daling in de bloedsuikerspiegel ontstaat, wat gepaard gaat met nieuwe drang naar snelle koolhydraten. Zo kom je in een energie jojo, waardoor je qua energie de gehele dag achter de feiten aan loopt. Je eet gedurende de dag meer, dus kan dit ook resulteren in gewichtstoename.

Emoties in overvloed

Ondanks dat bepaalde delen van je hersenen juist minder actief zijn na een kort nachtje slaap, zijn andere delen juist overactief: jij bent 60% emotioneler door weinig slaap. Jouw cognitief brein is gelijkwaardig bij een nacht van 5-6 uur slaap, dan het brein van jouw buurman die al 48 uur wakker is.

Stress en slaap

Weinig slaap zorgt voor een verhoogde cortisol waarde in het bloed. Cortisol wat is dit?? Cortisol is het stresshormoon in ons lichaam. Hoe meer stress jij hebt, hoe meer Cortisol er in jou bloedbaan stroomt. Dit zorgt voor afbraak van magnesium in ons lichaam. Magnesium is juist het mineraal wat zorgt voor een beter geheugen, concentratievermogen, verminderen van spanning gevoelens en depressie en last but not least.. het geeft je spieren meer energie!

Slechte huid

Heb je wel eens gemerkt dat je meer onzuiverheden hebt na een korte nacht? Een teveel aan het Cortisol hormoon in je lichaam breekt op de lange termijn namelijk ook collageen af: het eiwit dat jou een gladde, stevige huid geeft. Het heeft dus niet alleen effect in de hersenen.

Tips om te slapen als Doornroosje

Kom jij niet goed in slaap? Verander dan eens je gedragspatroon van de avond ervoor. Zo is het beter om geen chips meer te eten voor het slapen gaan, omdat zoute snacks de hersenen weer activeren. Een handje amandelen (ongezout) of een glas warme melk werken juist bevorderend. Douche jij graag ’s avonds nog even? Doe dit dan tot maximaal een uur voordat je naar bed gaat, omdat je lichaam zichzelf afkoelt om in de ruststand te gaan, en je dit ongedaan maakt door een warme douche te nemen. Daarnaast werkt bewegen als een wondermiddel op zich. Het kan dus geen kwaad om je lichaam goed uit te putten en hierna je welverdiende slaap te pakken. Slaaplekker en tot straks in dromenland!